Müslümanların birlik ve bütünleşmesini yaşamın özü olarak gören, millet, ülke, devlet ve medeniyet kavramlarına yeniden anlam kazandıran şair, yazar ve düşünür Sezai Karakoç, ölümünün 2. yıl dönümünde anılıyor.

Ahmet Sezai Karakoç, 22 Ocak 1933'te, Birinci Dünya Savaşı'nın hüzünlü hikayelerinden birini taşıyan bir ailenin çocuğu olarak Diyarbakır Ergani'de dünyaya geldi.

Küçük yaşlardan itibaren edebiyata olan tutkusu ve düşünce dünyasını şekillendiren okumalarıyla farkını ortaya koydu.

sezai karakoç (2)

Erken Yaşlardan Başlayan Bir Okuma Tutkusu

Sezai Karakoç, ilkokul dönemlerinde Battal Gazi hikayeleriyle başlayan okuma serüvenine, Namık Kemal ve Ziya Gökalp gibi önemli isimlerin eserleriyle devam etti. Bu, onun edebiyat ve düşünce dünyasının temellerini oluşturdu. Lise yıllarında ise Batı klasiklerine yönelen Karakoç, geniş bir perspektifle edebiyata ve düşünceye yaklaştı.

sezai karakoç (3)

Üniversite Yılları ve İlk Yazılar

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nde eğitimine devam ederken, edebiyat ve düşünce dünyasına adımını attı. Necip Fazıl Kısakürek'in Büyük Doğu dergisiyle tanışması, hayatında dönüm noktası oldu. Karakoç, 1950'lerde derginin sanat ve edebiyat sayfalarını yönetti ve ilk yazılarını burada yayımladı.

sezai karakoç (5)

Profesyonel Hayat ve Edebiyatın İç İçe Geçişi

Maliye Bakanlığında başladığı profesyonel hayatı boyunca, edebiyat ve düşünceye olan bağlılığını sürdürdü. İstanbul'a atandığı dönemde, çeşitli dergi ve gazetelerde deneme ve şiirleriyle sesini duyurdu. Bu dönem, onun edebi kimliğinin pekiştiği bir süreç oldu.

sezai karakoç (8)

Diriliş Dergisi ve Bir Neslin Şekillenmesi

1960 yılında çıkardığı Diriliş Dergisi, Karakoç'un düşünce dünyasını geniş bir okuyucu kitlesine ulaştırdı. Hem Doğu hem Batı düşüncesi ve edebiyatına yer veren dergi, bir neslin fikir yapısını etkiledi. Bu dergide yer alan yazılar, yıllar boyunca Karakoç'un düşünce serüveninin bir yansıması olarak kaldı.

sezai karakoç (1)

Sanat ve Düşünce Dünyasında Bir Öncü

Karakoç, Türk edebiyatının sevilen şiirleri arasında yer alan "Mona Rosa" gibi eserleriyle edebiyat dünyasında önemli bir yere sahip oldu. Şiir ve yazılarıyla, İslam dünyasının uyanışına katkıda bulunmayı amaçladı. 1990'da kurduğu Diriliş Partisi ile düşüncelerini siyasi alana taşıdı.

"Dünya savaşlarından yenik çıkan İslam dünyasının yeniden dirilişini amaç edinen Karakoç, yazı hayatı boyunca 'diriliş' kavramı çevresinde zinde bir bilinç uyandırmaya çalıştı." - Sezai Karakoç

Vefatıyla birlikte, Karakoç'un düşünce ve edebiyat dünyasına kattığı derin izler, onun adının yaşatıldığı Diyarbakır'daki bulvar ve eserlerinde hala hissediliyor. Edebiyat ve düşünce dünyası, onun ardından zengin bir miras bıraktı.

sezai karakoç (7)

Sezai Karakoç'un eserleri:

Şiir:

Körfez (1959), Şahdamar (1962), Hızırla Kırk Saat (1967), Sesler (1968), Taha’nın Kitabı (1968), Gül Muştusu (1969), Şiirler I (Hızırla Kırk Saat) (1974), Şiirler II (Taha’nın Kitabı, Gül Muştusu) (1974), Şiirler III (Körfez, Şahdamar, Sesler) (1974), Şiirler IV (Zamana Adanmış Sözler) (1975), Şiirler V (Ayinler) (1977), Şiirler VI (Leylâ ile Mecnun) (1980), Şiirler VII (Ateş Dansı) (1987), Şiirler VIII (Alınyazısı Saati) (1989), Şiirler IX (Monna Rosa) (1998), Gün Doğmadan (Bütün Şiirleri) (2000).

Hikaye:

Hikayeler I (Meydan Ortaya Çıktığında) (1978), Hikâyeler II (Portreler) (1982).

İnceleme-Araştırma:

Yunus Emre (1965), Mehmet Akif (1968), Mevlana (1996).

Eleştiri:

Edebiyat Yazıları I (1982), Edebiyat Yazıları II (1986), Edebiyat Yazıları III (1996).

Zamanın İhtişamını Yansıtan En İyi Barok Mimari Örnekleri! Zamanın İhtişamını Yansıtan En İyi Barok Mimari Örnekleri!

Tiyatro:

Piyesler I (1982), Armağan (1997)

sezai karakoç (9)

Düşünce:

İslam’ın Dirilişi (1967), İslâm Toplumunun Ekonomik Strüktürü (1967), Dirilişin Çevresinde (1967), Yazılar (1967), İslam (1967), Kıyamet Aşısı (1968), Mağara ve Işık (1969), Allah’a İnanma ve İnsanlık (1970), Ölümden Sonra Kalkış (1970), Ruhun Dirilişi (1974), Çağ ve İlham I (1974), Yitik Cennet (1976), İnsanlığın Dirilişi (1976), Diriliş Neslinin Amentüsü (1976), Çağ ve İlham II (1977), Gündönümü (1977), Çağ ve İlham III (1980), Makamda (1980), Diriliş Muştusu (1980), Çağ ve İlham IV (1986), Düşünceler I (1986), Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi I (1995), Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi II (1995), Fizik Ötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi III (1995), Yapı Taşları ve Kaderimizin Çağrısı I (1996), Yapı Taşları ve Kaderimizin Çağrısı II (1996), Unutuş ve Hatırlayış (1996), Varolma Savaşı (1997), Düşünceler II (Kurumlar) (1997), Samanyolunda Ziyafet (2004).

Günlük Yazılar:

Sütun I (1967), Farklar (1967), Sütun II (1969), Sûr (1975), Gün Saati (1986).

Çeviri:

Batı Şiirinden (Şiir) (1976), Şiir Anıtlarından (Şiir) (1976), Çağdaş Batı Düşüncesinden (1997), Armağan (Fuzûli'nin Hadîkat’üs-Suadâ’sından uyarlama) (1997).

sezai karakoç (6)

WhatsApp’ta Genç Gazete kanalını takip edin:

https://whatsapp.com/channel/0029Va9sUvv7YSdBkk9nnX0G

KANALI TAKİP ETMEK İÇİN TIKLAYIN

NASIL TAKİP EDEBİLİRSİNİZ ?

Eğer bu yazıyı mobil web tarayıcıdan ya da uygulamadan okuyorsanız BURAYA tıklayarak abone olabilirsiniz.

Whatsapp İhbar Hattımıza haber göndermek için;

0532 696 30 57

Editör: AYHAN BAYRAKTAR