"O, yeryüzüne sabit dağlar yerleştirdi. Yeryüzünde bereketler yarattı ve orada tam dört günde gıdalar takdir etti. Bunlar ihtiyaç sahiplerininin çabalarına göre verilir. (FUSSİLET 10)

4 GÜN VE RIZIKLAR: Ayet-i kerimede 4 günden bahsedilmektedir. Bu 4 gün hangi anlamdadır? Dünyadaki bütün gıdalar 4 günde mi yaratıldı? Yoksa buradaki gün kelimesi merhale anlamında mıdır?

Yerin yaratılması birinci merhale, göğün yaratılması ikinci merhale, dağların ve madenlerin yaratılması üçüncü merhale, bitki ve hayvanların yaratılması dördüncü merhale...

Acaba bu dört günden maksat 4 mevsim midir? Yeryüzünün tüm gıda ve ürünleri dört mevsim içinde oluşmuyor mu? Öyle ya; Rızka ulaşmak isteyenler 4 mevsimin şartlarına göre hareket ederler, ona göre ekip biçerler, ürün elde ederler.

Allah (c.c.) dünya işleri ile ilgili 4 büyük melek görevlendirmiştir; Cebrail, Azrail, Mikail, İsrafil. Bu 4 melek, Allah'ın (c.c.) izni ile tüm dünya işlerini cem eder. 4 günden bu 4 meleği anlayabilir miyiz?

Yoksa bu dört günden maksat; 4 element midir?

Aristo der ki: "Evrene dörtlü ritm hakimdir. Canlı, cansız her şeyin yapısı, dört ana elementten oluşmuştur. Bunlar; ateş, hava, toprak, su."[1]

Yeryüzündeki gıdaların yaratılması, bu 4 elementle mi tamamlandı? En doğrusunu Allah (c.c.) bilir.

6 GÜN: A'raf suresinde: "Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratandır." Buyrulmakta.[2]

Fussilet suresinde de: "De ki: Gerçekten siz, yeri iki günde yaratanı inkar edip O'na ortaklar mı koşuyorsunuz? O, alemlerin Rabbidir." Buyrulmakta.[3]

Yeryüzü için iki gün, Su, gıda ve ürünler için 2 gün... İkisi birlikte değerlendirildiğinde 4 gün... Ve Göklerin yaratılması için 2 gün. Hepsi toplam 6 gün oluyor.

Bu 6 günü, bu şekilde anlamak mümkün mü?

Taberi'ye göre bu ayet-i kerime'nin tefsiri şöyledir; "Allah teala, yeryüzünün kendisini iki günde yarattığını, yeryüzünde var edilen ve orada yaşayanlar için gerekli olan şeyleri de iki günde var ettiğini bildirmekte, böylece bütün bu işlerin dört günde bittiğini beyan etmektedir."[4]

Sorular soru üstüne. Allah ve Elçisi cevabını bize bildirmemişse bunların aslını bilmemiz mümkün değildir. (YARIN DEVAM EDECEK İNŞALLAH!)


[1] Huistra P, Paul H, Tollebeek J. Historians in the archive: An introduction. History of the Human Sciences 2013;26:3-7

[2] A'raf suresi 54

[3] Fussilet suresi 9

[4] Ebu Cafer Muhammed b. Cerir et-Taberi