İnanç

Sakal bırakmak sevap mı? Sakalını kesen günaha girer mi?

İslam alimlerine göre sakal bırakmanın hükmü nedir? Sakalını kesen, sakalsız tıraşlı dolaşan erkek günaha girer mi?

Abone Ol

Hz. Peygamber (s.a.s.), sakal bırakmayı fıtrata uygun davranışlar arasında saymıştır. (Müslim, Tahâret, 56)

Kendisi de sakal salmış, sakalını bakımlı tutarak, sakalını eninden ve boyundan kısaltarak ashabına örnek olmuş ve böyle yapmalarını tavsiye etmiştir. (Tirmizî, eş-Şemâil, 50)

Sakal salmak önemli bir sünnetir ve bu sünnet sahabe tarafından da itina ile uygulanmıştır. (Muvatta', Şaʿr, 7)

Hz. Peygamber (s.a.v) ve Sahabenin (r.a) sakal uygulamaları

Hz. Peygamber (s.a.s.) ve sahabenin hayatından sakal bakımına dair pek çok örnek bulunmaktadır. Hz. Peygamber (s.a.v), sakalını hem eninden hem de boyundan kısaltmış, ashâblarına da gerekli bakımı yapmalarını tavsiye etmiştir.

Özellikle Abdullah b. Ömer, sakalının bir tutamdan fazlasını keserek bu sünnete uymuştur. (Buhârî, Libâs, 64)

Hz. Ömer’in (r.a.) de sakalını uzatanlara bir tutamdan fazlasını kesmelerini tavsiye ettiği rivâyet edilmektedir.

Alimlerimiz, sakalın bir tutamdan fazlasını kesmenin müstehap olduğunu söylemişlerdir

Sakal kesimi konusunda alimlerin görüşleri

Hadis-i Şerifler ile sahabe uygulamalarını dikkate alan İslâm âlimleri sakal bırakmanın, yerine getirilmesi istenen doğal bir fiil ve yapılması tavsiye edilen bir sünnet olduğunda ittifak etmişlerdir.

İslâm alimleri, sakal bırakmanın doğal ve sünnete uygun bir davranış olduğu konusunda hemfikirdir. Ancak, sakalı tamamen kesmenin hükmü konusunda farklı görüşler mevcuttur. Bazı alimler bu eylemi haram, bazıları ise mekruh olarak değerlendirmiştir.

Bazı âlimler sakal kesmenin haram olduğunu söylemişlerdir. (Desûkî, Hâşiye, 1/90, 422-423)
Bazı âlimler sakal kesmenin tahrîmen mekruh, Bazı âlimler de sakal kesmenin tenzîhen mekruh olduğunu söylemişlerdir. ( Zühaylî, el-Fıkhü’l-İslâmî, 1/462)

Sakal bırakmanın sevabı 

Hz. Peygamber’e (s.a.s.) uymak amacıyla sakal bırakanlar, bu davranışlarından dolayı sevap kazanabilir. Sünnete uymuş ve sünnet işlemiş olurlar. Elbet de bunun sevabı vardır.

Ancak, çeşitli sebeplerle sakalını kesmek zorunda kalanlar, sünnete aykırı düşseler de, günaha girmiş olmazlar. 

Din İşleri Yüksek Kurulu'nun bu konudaki kararı şöyledir:"Genel olarak, İslam hukukunda bir eylemin haram kılınması için kesin deliller gerektiği kabul edilir. Bu çerçevede, sakalı tamamen kesmenin kesin bir yasak olmadığı, ancak mekruh olduğu yönünde bir kanaat öne çıkar."