"Şüphesiz ki Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş'a istiva eden, geceyi, durmadan kendisini kovalayan gündüze bürüyüp örten; güneşi, ayı ve yıldızları emrine boyun eğmiş durumda yaratan Allah'tır. Bilesiniz ki, yaratmak da emretmek de O'na mahsustur. Alemlerin Rabbi Allah ne yücedir!" (ARAF 54)

6 GÜN: Gökleri ve yeri yaratan Allah'tır. Allah (c.c.) gökleri ve yeri 6 günde yarattığını bildiriyor. Allah (c.c.) yaratmak istediği zaman 'ol' der olur. Allah'ın yaratmak için zamana ve hazırlığa ihtiyacı yoktur. O yaratırken yorulmaz. Dinlenmeye ihtiyaç duymaz. Bu konuda Kaf suresinde Allah (c.c.) mealen şöyle buyurur: "Andolsun biz, gökleri, yeri ve ikisi arasında bulunanları altı günde yarattık. Bize hiçbir yorgunluk çökmedi." [1] Bu ayet-i kerime Yahudilerin uydurduklarına bir cevaptır. Onlar, şu iddiada bulunmuşlardı:"Allah, gökleri ve yeri altı günde yarattı. Bunların ilki pazar, sonu ise cuma günü idi. Haşa, Allah yoruldu ve Cumartesi günü dinlendi. Arş'ın üstüne sırt üstü yattı." Allah (c.c.) bu ayet-i kerime ile Yahudilerin iftirasını ortaya çıkarmıştır.[2]

OL DER OLUR: Yasin suresinde Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "Bir şey yaratmak istediği zaman Onun yaptığı «Ol» demekten ibarettir. Hemen oluverir."[3] Rahman Suresi'nde de şöyle buyrulur: "Göklerde ve yerde bulunan herkes, O'ndan ister. O, her an yaratma halindedir."[4]

MÜFESSİRLERE GÖRE 6 GÜN: Peki, göklerin ve yerin 6 günde yaratılmasını nasıl anlamalıyız? Öncelikle alimlerimizin bu konudaki görüşlerini paylaşalım: İbn Abbas'a (r.a.) göre, "Bu 6 gün, ahiret günü ile 6 gündür. Ahiretin bir günü dünyanın bin yılı kadardır."[5] İbn Cübeyr şöyle der: "Allah; Onları bir anda da yaratabilirdi. Fakat o böyle yapmakla, kullarına temkinli ve tedbirli olmayı öğretti."[6] Hasan Basri şöyle der: O altı gün, dünya günlerindendir. Allah dikseydi, kainatı göz açıp kapayacak kadar kısa bir sürede yaratırdı. Fakat O. kullarına, işlerinde aceleci olmamalarını öğretmek istedi."[7]

Mücahid demiştir ki: "Allah Teala, önce Arş'ı suyu ve havayı yaratmış, yeryüzünü de su'dan yaratmıştır. Yer'i yaratmaya pazar günü başlamış pazartesi, salı, çarşamba ve perşembe günleri devam etmiş, Cuma gününde ise yaratma işini tamamlamıştır. Fakat Yahudiler, cumartesi gününü kutsallaştırmışlardır. Bu süreyi yüce Allah zikretmekle birlikte O, bunları bir anda dahi yaratmak dileseydi elbette bunu yapardı. Zira O, bunlara ol demeye ve bunları hemen var etmeye kadirdir. Fakat O, kullara yapacakla­rı İşlerinde yumuşak davranmayı ve sağlam iş yapmayı öğretmek istemiştir. Diğer taraftan kudretinin, meleklere peyder pey zuhur etmesini dilemiştir."[8]

İmam Kurtubi der ki: "Göklerin ve yerin altı günde yaratılmasındaki bir diğer hikmet de şudur; Her bir şeyin O'nun nezdinde bir süresi vardır. Ayrıca O, bununla isyankar­ları cezalandırmakta acele etmeyi terk ettiğini de açıklamaktadır. Çünkü O'nun nezdinde her bir şeyin bir vadesi vardır."[9]

Fahruddin Er-Razi der ki: "Hak Teaia, her ne kadar bütün şeyleri bir anda yaratmaya kadir ise de, O, her şeye muayyen bir sınır ve zaman tayin etmiştir. Binaenaleyh O, o şeyleri varlık alemine, ancak bu tarzda sokar. O, kendisine itaat edenlere mükafaatlarıni o anda ulaştırmaya; günah veya ceza, aynı anda yaratmaya Kadir ise de, ancak ne var ki O, bu iki şeyi belirli ve muayyen bir zamana erteler. Bu erteleme işi, Allah Teala'nın, kullarını ihmal ettiğinden dolayı değil, aksine daha önce de bahsettiğimiz gibi O'nun her şeyi, muayyen bir vakte tahsis etmesinden dolayıdır."[10] (YARIN DEVAM EDECEK İNŞALLAH!)


[1] Kaf suresi 38

[2] Muhammed Ali Es-Sabuni, Safvetü't-Tefasir

[3] Yasin Suresi 82

[4] Rahman Suresi 29

[5] Tefsiru Ebi'l-Leys-Es-Semerkandi

[6] Tefsiru Ebi'l-Leys-Es-Semerkandi

[7] Tefsiru Ebi'l-Leys-Es-Semerkandi

[8] İmam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkamil'l-Kur'an

[9] İmam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkamil'l-Kur'an

[10] Fahruddin Er-Razi, Tefsir-i Kebir Mefatihu'l-Gayb