Nur suresi 13. ayet-i kerime'ye konu olan Hz.Aişe annemize iftira olayına devam ediyoruz:

4 ŞAHİT: 4 şahit getirme konusunda diğer ayet-i kerimeler mealen şöyledir: "Kadınlarınızdan fuhuş yapanlar olursa, onlara karşı sizden dört şahit göstermelisiniz. Eğer dört kişi şahitlik ederse, fuhuş yapan kadınları evlerde hapsedip tutun. Öyle ki ya ölüm alıp götürür onları yahut Allah onlara bir çıkış yolu açar. Sizden iki kişi fuhuş yaparsa, her ikisini de cezalandırın. Eğer tevbe eder ve uslanırlarsa artık onları cezalandırmaktan vazgeçin. Şüphesiz Allah tevbeleri çok kabul eden, çok merhamet edendir." [1]

Ayet-i kerimede, zina suçuyla ilgili Allah'ın indirdiği ilk cezalardan biri yer almaktadır. İslam'ın ilk yıllarında zina eden kadınlar hakkında bu hüküm uygulanmıştır. Zina edenler, ev hapsine alınarak fuhuştan alıkonulurdu. Ancak tevbe edip ıslah olduklarında salınıp durumlarına bakılırdı. Diğer cezalar, Kuran ve Sünnet delil gösterilerek, İslam fıkhında ayrıntılı bir şekilde ortaya konmuştur. Biz burada 4 şahidin önemine dikkat çekmek istiyoruz.

ZİNA İDDİASI: Zina gibi zinanın iddiası da çok büyük bir şeydir. Biri hakkında zina iddiasında bulunmak, basit bir şey değildir. Sonuçları çok ağırdır. Bu sebeple İslam fıkhı, zina iddiasında, 4 şahidin desteklediği çok sağlam deliller olmadıkça ceza vermez. Tam tersine zina iddiasında bulunup da bunu 4 şahitle ispat etmeyenler iftiracı olurlar ve ceza alırlar.

4 şahid konusunda diğer önemli konu da şudur; bu 4 şahidin müslüman ve güvenilir olmaları gerekiyor. Öyle her iddiada bulunanın da söylediği bu konuda dikkate alınmaz. Müslüman olmayanların zina konusundaki şahitlikleri kabul edilmez. Bu konuda zan ve tahmine kesinlikle itibar edilmez. Mümin ve güvenilir 4 şahidin, kişileri bizzat zina üzerinde görmeleri ile ancak zina iddiası dikkate alınır. Görüldüğü gibi İslam fıkhında zina iddiasının ispatı çok zordur.

Bu uygulama, zinanın yayılmasına karşı bir tedbir olduğu gibi iftiraya uğramamaları için de Mümin erkek ve kadınları koruma altına almaktadır. Öyle ya namus düşmanı ve ahlaksız kişiler, iffetli insanlara zina iftirasında bulunabilirler.

DELİLİN VAR MI?: İslam hukukunda asıl amaç kişileri cezalandırmak değildir. Hatta, hakim en ufak bir şüpheden yararlanarak cezayı kaldırır. Hüküm öncesi ilk bakılan şey delildir. Deliller önce kişilerin ceza almamaları yönünde değerlendirilir. Delil ve şahitin olmadığı hiçbir suçlama geçerli değildir. Özellikle zina vb iddialarda, delil ve şahitlerin varlığı daha da önem kazanmaktadır. Bu konuyla ilgili ayet-i kerimeler mealen şöyledir:

80 SOPAYI HAK EDENLER: "Namuslu kadınlara zina isnadında bulunup, sonra bunu isbat için dört şahit getiremeyenlere seksener sopa vurun ve artık onların şahitliğini hiçbir zaman kabul etmeyin. Onlar tamamen günahkardırlar."[2]

EŞİM ZİNA ETTİ DİYENLER: "Eşlerine zina isnadında bulunup da kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin şahitliği, kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair dört defa Allah adına yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defa da, eğer yalan söyleyenlerden ise Allah'ın lanetinin kendi üzerine olmasını dilemesidir." [3]

ALLAH GAZABI: "Kadının, kocasının yalan söyleyenlerden olduğuna dair dört defa Allah adına yemin ve şahitlik etmesi, beşinci defa da, eğer (kocası) doğru söyleyenlerden ise Allah'ın gazabının kendi üzerine olmasını dilemesi kendisinden cezayı kaldırır." [4]


[1] Nisa suresi 15-16

[2] Nur suresi 4

[3] Nur suresi 6, 7

[4] Nur suresi 8, 9