Ahmet Taşgetiren

Mü’min Ahlâkı-2

06 Nisan 2019 / Cumartesi 11:55:38 | YAZARLAR | Ahmet Taşgetiren

Kur’an’ın şahitliğine baktığımızda Rasulullah’a bir “Ahlâk Peygamberi” olarak bakmak mümkün olduğu gibi, Rasûlullah’ın ifadelerine baktığımızda da ahlâkın bir “misyon tanımlaması” şeklinde devreye girdiğini görüyoruz.O zaman Rasûlullah’ı İslam’ın tebliğ ettiği bütün prensipleri ile görmek gerektiği gibi, belki daha çok, en çok, “Ahlâk nümûnesi” olarak görmek gerekiyor ve Rasûlullah’ı izlemek, onunla aynîleşmek, onun boyasına boyanmak bâbında, en çok onun ahlâkını temessül etmek zarureti vardır. Onun ahlâkına bakmak yani...

Bakınız, herhangi bir kitapta “Allah Rasulü (sallallahü aleyhi ve sellem)’nün ahlâkı” diye başlık atıldığında altına şu paragraflar eklenmektedir: “Allâh Rasûlü’nün tevâzuu, cömertliği, takvâsı, nezâketi, yumuşak huyluluğu, şefkat ve merhameti, affediciliği, komşu hakkına riâyeti, fakirlere muâmelesi, esir ve hizmetçilere muâmelesi, kadınlara muâmelesi, yetimlere muâmelesi, hayvanlara muâmelesi edeb ve hayâsı...”

Mesela “Rasulullah’ın edeb ve hayası” başlığının altında “Sahâbîlerin ifâdesine göre örtüsüne bürünen bir genç kızdan daha hayâlı idiler.” bilgisi yer alır.Bütün bunlara, bir tarihî şahsiyetin kişilik özelliklerini öğrenmek gayesiyle bakmak, “Muhammedî ah­lâk” ile ilişki kurmak anlamına gelmiyor. Müslümanın “Muham­me­­dî ahlâk” ile ilişki kurması demek, kendi kişiliğini Rasûlullah’ta ne varsa onunla donatmak demektir.

Allah Tealâ “O ne verdiyse alın, neden kaçındırdı ise ondan da kaçının” diye buyuruyorsa, bu tam da Allah Rasûlü ile aynileşmek anlamına gelmektedir.Aile, iş hayatı, sosyal ilişkiler...Bu, insanın bütün bir hayatı demektir.

Düşünelim ki Kur’an, yolda yürürken insanın, kibri sebebiyle, dağlara yetişecekmiş gibi yürümesini de, yeri yaracakmış gibi yürümesini de bir kişilik deformasyonu olarak niteliyor.Düşünelim ki Kur’an, insanın ses tonunu insani iletişim seviyesinde tutmasını istiyor. İnsanın merkep sesi gibi bir sesle iletişim kurmamasını telkin ediyor.Düşünelim ki Kur’an, iki Peygamberini Firavun gibi bir zulüm kişiliğine gönderirken “kavli leyyin - yumuşak söz” uyarısıyla gönderiyor.

Düşünelim ki Allah Rasûlü, yolda birisi ile karşılaştığında ve musafaha ettiğinde elini ilk çeken kişi olmaktan kaçınıyor.Düşünelim ki Rasûlullah, içinde yaşadığı mü’minler topluluğunda herkesin en çok kendisini sevdiği gibi bir duygu uyandırabilmeyi başarıyor.Düşünelim ki Allah Rasûlü “İman etmedikçe cennete giremezsiniz” ifadesinin yanına “Birbirinizi sevmedikçe gerçekten iman etmiş olmazsınız” cümlesini ekleyerek, İslâm toplumunu bir sevgi toplumu halinde görmeyi arzu ediyor.

Düşünelim ki Rasûlullah “Cebrail bana komşu hakkından o ölçüde bahsetti ki ben Allah’ın komşuyu komşuya mirasçı kılacağını zannettim” diyerek, birbirine yakın insanlar arasında neredeyse akrabalığa benzer bir hukuk oluşmasının yolunu açıyor.“Bizi aldatan bizden değildir” sözü ile, sonsuz güven ikliminde birbiriyle kaynaşmış bir toplum tarifi yapan bir Allah Elçisinin izindedir mü’minler. Ve eğer izinde olmamız gerekiyorsa öyle bir Peygamber’in, içinde yaşadığımız toplumların güven kıvamına bakmamız ve Rasûlullah’ın ne kadar izinde olduğumuzu değerlendirmemiz gerekiyor.

En küçük toplum birimi olarak ailelerimizden başlarsak envanter çıkarmaya, eşler arasındaki ilişki, evlatlar ile ebeveyn arasındaki ilişki, gelinlerle kayınvalideler arasındaki ilişki, dedelerle torunlar arasındaki ilişkiyi süzersek, oturduğumuz apartmandaki ilişkilerimizi irdelersek, sonra sokaktaki ilişkilerimize bakarsak, sonra iş yerimizdeki ilişki çerçevemizi tahlil edersek, sonra ülke yönetimleri ile halkların ilişkisine, sonra kavimlerin, milletlerin birbiriyle ilişkisine... Evet sadece Müslüman toplumlar çerçevesinde bir irdeleme yaparsak, Rasûlullah ile ve O’nun inşa ettiği toplumla aramızda bir hayli mesafe açıldığını görürüz.Son söz: Ahlâk Peygamberinin ümmetine ahlâk problemi yaşamak yakışmıyor.

ALTINOLUK DERGİSİ 2014 - Ocak, Sayı: 335, Sayfa: 003

 

Tüm Yorumları Göster (0)
NÖBETÇİ ECZANE
Nöbet Saati: 08:30-01:00
GÜVEN
Telefon:
Nöbet Saati: 08:30-08:30
SU YOLU
Telefon: