"Allah, çekişip duran birçok ortakların sahip olduğu bir adam (köle) ile yalnız bir kişiye bağlı olan bir adamı misal olarak verir. Bu ikisi eşit midir? Hamd Allah'a mahsustur. Fakat onların çoğu bilmezler." (ZÜMER 29)

Allah (c.c.) bu Ayet-i Kerime'de biz insanlara bir misal veriyor. 2 adam var, 2 köle...

Bir köle düşünün. Bir çok sahibi var. Üstelik hepsi birbirinden kötü ve yalancı.

Bu zalim efendiler, ondan bir çok istekte bulunuyorlar. Aralarında çekişme ve düşmanlık da var.

Herbiri istiyor ki; kölem beni dinlesin. Köle hangi birine uysun?

Birbirine zıt istek ve emirler...Köle hangi birini yapsın? İnsan şaşırır kalır.

Bir de tekbir kişiye bağlı olan adamı düşünün. Sorumluluğu sadece bu kişiye karşıdır. Görevi de bellidir, sorumluluğu da...

Bir işçi düşünün. Onlarca patronu olsun. Her patron ayrı bir istekte bulunsun. Bu işçi sağlıklı çalışabilir mi?

Misal bu... Tevhid inancına sahip olup sadece Allah'a kulluk yapan ile müşrik olup birçok puta kulluk yapan bir midir?

Put derken sadece aklımıza taştan ve ağaçtan heykeller gelmesin.

Allah'tan başka tapılan ve uyulan herşey puttur. Para, mevki,makam, kadın,şehvet,nefis, kıyafet vb hepsi birer put olabilir.

İnsanın bunların kölesi olduğunu düşünün. Mutlu olabilir mi? Huzur bulabilir mi?

İnsan bunlarla huzur buldum zanneder. Kısa sonra öğrenir ki bu huzur ve mutluluk geçicidir. Kaza, bela, başarısızlık, hastalık ve yaşlılık hepsini siler süpürür. Ve sonunda ölüm de gelir.

İnsan bilmelidir ki: Kalpler ancak Allah ile mutmain olur. Hamd Allah'a aittir. Övülecek olan, sevilecek ve sayılacak olan ancak O'dur

İbn Abbas şöyle der: "Bu ayet, müşrikle samimi mü'min için misal olarak getirilmiştir.( Muhtasar-ı İbn Kesir, 3/219)

Fahreddin Razi de şöyle der: "Bu ayet, şirkin çirkinliğini ve Allah'ı birlemenin güzelliğini ifadede son derece güzel bir darb-ı mesel­dir." (Muhtasar-ı İbn Kesir, 3/219)

Bu konuda son sözümüz şu olsun: Allah'tan başkasına tapan ne zavallı bir köledir. Allah'a köle olan ne kadar da özgürdür...

Allah'a köle olan Şeytan'ın, nefsinin ve tüm fani şeylerin esaretinden kurtulur, özgürlüğüne kavuşur.

Gerçek özgürlük Allah'a kul olmaktır.