" Onlara, Adem'in iki oğlunun gerçek hikayesini anlat. O ikisi Allah'a birer kurban sunmuşlardı. Birinin kurbanı kabul edilmiş, diğerinin kurbanı kabul edilmemişti. Bunun üzerine kurbanı kabul edilmeyen Kabil, kardeşi Habil'e demişti ki: "Yemin olsun, seni öldüreceğim" Habil de demişti ki; "Allah ancak kendisine teslim olanların kurbanını kabul eder" (MAİDE SURESİ 27-31)

HABİL VE KABİL: Hz.Adem'in 2 oğlu; Habil ve Kabil... K.Kerim isimlerini vermeden anlatır Habil ile Kabil'in hikayesini... Allah'a sunulan kurban ile başlar hikaye... Birinin kurbanı kabul edilir, diğerinin kurbanı kabul edilmez. Bu iki genç kardeş, neden Allah'a kurban sundular? Habil ve Kabil'e dair anlatılan hikaye özetle şöyledir: Havva annemiz, her doğumda ikiz çocuk doğuruyordu; bir erkek ve bir kız... Hz. Havva annemiz, toplam yirmi doğumda kırk çocuk dünyaya getirdi. Sadece Hz. Şit tek doğdu. İlk batında doğan çocuklar K?bil ve Aklima, ikinci batında doğanlar Habil ve Lebuda idi.

İkizlerden erkek olan, evlilik çağına gelince diğer ikizlerden biri olan kızla evlenebiliyordu. Bu Allah'ın ilk insanlar için özel bir kanunudur. İnsan neslinin çoğalması için bu istisnai ve geçici bir hükümdür. Bu kanunu sözde akıl ve mantığı ile sorgulamaya çalışanlar şunu bilsinler ki: bir konuda haram ve helali belirleme yetkisi Allah'a aittir. İyi ve kötünün, doğru ve yanlışın ölçüsü Allah'ın hükmüdür. Meselenin özü şudur: O günün insanlarına, özel ve istisnai bir durumdan dolayı Allah'ın helal kıldığı bir şey bugün bize haram kılınmıştır. Böyle bir hükmün hikmetini o zamanın şartları ve imkanlarına göre değerlendirmek gerekir. Ayrıca insanlığın ilk gününde günümüzdeki gibi abilik, ablalık, kardeşlik, yakın akrabalık hukukunun henüz oluşmadığını dikkate alalım.

Hz. Adem (a.s) Kabil'i Habil'in kızkadeşi ile Habil'i de Kabil'in kız kardeşi ile evlendirmek istedi. Kabil bu evliliğe karşı çıktı. Bunun üzerine Adem (a.s) çocuklarına: "İkiniz de birer kur­ban takdim edin. Hanginizin kurbanı kabul edilirse, onun dileği yerine getirilecek" dedi. Kabil ziraatçı idi. Ürünlerinin en kötüsünü kurban olarak takdim etti. Habil'in ise hayvancılıkla uğraşıyordu. Beslediği en güzel koçu kurban etti.

Onların zamanında kurbanlar, kurban yeri olarak belirlenen bir tepeye bırakılıyordu. Kabul edilen kurbanı, bir nur inerek alıp götürüyordu. Gökten inen nur, Habil'in kurbanını alıp götürdü. Böylece onun takdim ettiği kurban kabul edilmiş oldu. Sonuca göre; Kabil'in değil, Habil'in dileği yerine getirilecekti. Kabil bu sonucu kabullenmedi. Kardeşine karşı haset ve öfkesi arttı. Şeytan'a ve nefsine uyarak önce ölümle tehdit etti kardeşini. Sonra da kardeş katili olarak yeryüzündeki ilk cinayeti işledi. Habil şehit olduğunda 20 yaşında idi.

Yahudi kaynaklarına göre; K?bil'in Habil'i öldürmesine, toprak kavgası sebep olmuştur.[1]Hıristiyan kaynakları da; Habil'in ihlas ve inancıyla K?bil'den daha iyi kurban takdim ettiği için kurbanının kabul edildiği bilgisine yer verir.[2]

K?bil, cinayetin ardından kız kardeşi Aklima'yı da alarak Aden'e gitti. Tevbe etmeyi hiç düşünmedi. İblis hibi hep kendini haklı gördü, hep kardeşini suçladı. Burada İblis karşısına çıktı. "Ateş kardeşinin kurbanını yedi, çünkü o ateşe tapıyor ve ona hizmet ediyordu; sen de ateşe tap" diyerek Kabil'i kandırdı. Kabil ve nesli şeytana uymuş, ateşe ve putlara tapmışlar, Nuh tufanında da boğulup gitmişlerdir.[3]

HASET VE KİN SAHİPLERİNE DERS: Bu hikaye bütün kardeşler için derstir. Bütün haset ve kin sahipleri için derstir. Bu hikaye; sırf hasetleri sebebiyle, sırf bizim soyumuzdan değil diye son elçi Hz.Muhammed Mustafa'yı (s.a.v) inkar eden Yahudi ve Hristiyanlara derstir.

Dünya malı ve hırsı için maymunluk ve domuzluk yapmaya gerek yok. Dünyalık hedefine ulaşmak için; yak, yık, öldür. Sonuçta ne geçecek eline? Katilin akıbeti; sonsuz hüsran...Kabil dünyadaki tüm cinayetlerin günahını yüklenerek gitti bu dünyadan. Yeryüzünde ilk cinayet işleyen, ilk katil: Kabil oldu. Yeryüzünde ilk şehid, Allah için canını veren ilk insan da: Hz.Habil oldu.


[1] Tevrat, Tekvin, 4/1-24

[2] Pavlus, İbraniler'e Mektup, 11/4).

[3] Sa'lebi, ?Ara?isü'l-mecalis, s. 33-36./TDV, İslam Ansiklopedisi, Habil ve Kabil