Abdülvasih Duran

Bir Edeb Ve Ahlak Suresi

05 Haziran 2014 / Perşembe | YAZARLAR | Abdülvasih Duran

Hucurat suresi bireysel ve toplumsal anlamda bir çok kurallar içermektedir.

Yüce Rabbimiz bu surede mü?minler için hayati önem taşıyan prensipler ortaya koymuştur. Eğer bizler bu kurallara uyarsak hiç bitmeyen bir  huzur ve mutluluğa sahip olacağız. 

İlk ayet Allah ve Resulunun (sav) önüne geçilmemesi gerektiğini ifade ediyor. Yani ?Onların emirlerinin dışına çıkmayın? emri verilmektedir. ?Ey iman edenler Allah?ın ve Peygamberinin önüne geçmeyin. Allah?a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz, Allah hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.?(Hucurat-1)

Allah?ın kitabına ve Resulullah(sav)ın sünnetine ittiba ediniz.O emirleri kendinize rehber edininiz.Nefsinizin ve şeytanın isteklerini ön plana çıkartmayınız.Yüce Allah Resulullah (sav) ile nasıl konuşulması gerektiği konusunda da bizlere terbiye metotlarını öğretiyor. ?Ey iman edenlerSeslerinizi, Peygamber?in sesinin üstüne yükseltmeyin. Birbirinize bağırdığınız gibi, Peygamber?e yüksek sesle bağırmayın, yoksa siz farkına varmadan işledikleriniz boşa gider.?(Hucurat-2)

           Yüce Rabbimiz bu surede mü?minleri uyararak fasıkların/ bozguncuların getireceği yalan haberlere inanmamalarını ve mutlaka getirdikleri o haberin doğruluğunu araştırmalarını emretmektedir. ?Ey iman edenler Size bir fasık bir haber getirirse, bilmeyerek bir topluluğa zarar verip yaptığınıza pişman olmamak için o haberin doğruluğunu araştırın.(Hucurat-6)

Her duyduğunuz yalan haberlere inanırsanız bir çok kişi ve toplulukla aranız bozulacak ve sonradan yaptıklarınızdan pişmanlık duyacaksınız.

            Bu surede  mü?minlerin kardeş olduğu dile getirilmiş, mü?minlere kin ,düşmanlık ve kavganın yakışmadığı anlatılmaktadır.Eğer hala birbirlerine karşı soğuk duran mü?minler  varsa aralarının düzeltilmesi emredilmektedir ?Mü?minler ancak kardeştirler. Öyleyse kardeşlerinizin arasını düzeltin. Allah?a karşı gelmekten sakının ki size merhamet edilsin.?(Hucurat-10).

Bu konuda Resulullah?da(sav) şöyle buyurmaktadır:?Müslüman müslümanın kardeşidir.O kardeşine zülmetmez ve onu sahipsiz bırakmaz.Kim Müslüman kardeşinin bir ihtiyacı karşılarsa Allah?ta onun ihtiyacını karşılar.Kim Müslüman kardeşinin bir sıkıntısını giderirse Allah?ta kıyamet gününde onun bir sıkıntısını giderir.Kim bir müslümanın bir kusurunu örterse Allah?ta kıyamet gününde onun kusurlarını örter.?(Buhari)

             Yüce Rabbimiz Allah ve Resulune inanan bir mü?minin  diğer mü?minlerle alay etmemesini istiyor..Belki alay ettiğiniz kişi/toplum sizden daha hayırlı olabilir.Ve yine Yüce Rabbimizin bizlere öğrettiği terbiye metodunda birbirimize (sevmediğimiz) lakap ve sıfat takmamamızı emretmektedir.

?Ey iman edenler Bir topluluk bir diğerini alaya almasın. Belki onlar kendilerinden daha iyidirler. Kadınlar da diğer kadınları alaya almasın. Belki onlar kendilerinden daha iyidirler. Birbirinizi karalamayın, birbirinizi (kötü) lakaplarla çağırmayın. İmandan sonra fasıklık ne kötü bir namdır Kim de tövbe etmezse, işte onlar zâlimlerin ta kendileridir.?(Hucurat-11)
Ayette mü?minlerin birbirlerini ayıplamaları ve birbirlerine dil uzatmaları yasaklanmaktadır.Bu tür şeyler mü?minler arasındaki sevgi ve saygıyı yok eder.Bu tür davranışlar mü?minlere yakışan bir davranış olmadığı gibi fasıklık olarak tanımlanmıştır.

             Mü?minin dikkat emesi gereken terbiye metotlarından birisi de diğer mü?min kardeşlerine karşı  kötü zan beslememesi ve onun dedikodusunu yapmamasıdır. ?Ey iman edenler Zannın bir çoğundan sakının. Çünkü zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurlarını ve mahremiyetlerini araştırmayın. Birbirinizin gıybetini yapmayın. Herhangi biriniz ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz Allah?a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz Allah tövbeyi çok kabul edendir, çok merhamet edendir.?(Hucurat-12).

Ayet-i kerimede geçen kötü zan birbirimiz hakkında olumsuz düşünmek demektir.Dolayısıyla mü?min iyi zanda bulunması gerekir.Çünkü iyi diye düşündüğümüz kişi kötü çıkarsa bize herhangi bir günah yoktur.Ama kötü  zanda bulunduğumuz kişi iyi çıkarsa o zaman günah kazanmış oluruz.Öyleyse bize düşen iyi düşünmektir.Çünkü güzel düşünen güzel görür ,güzel gören,güzel yaşar ve güzel yaşayan hayatından zevk alır.

Resulullah?a(sav) gıybetin(dedikodunun) ne olduğu sorulunca Resulullah(sav) ?Müslüman kardeşini sevmediği bir şeyle anmandır? diye buyurdu.Bunun üzerine:?şayet o söylediklerim onda varsa yine dedikodu olur mu? diye sorulunca Resulullah (sav) şöyle buyurdu: ?Söylediklerin onda varsa gıybet yapmış olursun  eğer yoksa o zaman büsbütün iftira etmiş olursun?

                   Hucurat suresinde  üstünlüğün takvada olduğu anlatılıyor.Yani üstünlük ölçüsü mal,makam,soy,sop değil takva olduğu anlatılmaktadır.?Ey insanlar Şüphe yok ki, biz sizi bir erkek ve bir dişiden yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi boylara ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O?na karşı gelmekten en çok sakınanınızdır. Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hakkıyla haberdâr olandır.?(Hucurat-13)

                   İslamdaki kişisel hak ve hukuku ,bireylerin birbirlerine karşı sorumluluk ve görevlerini öğrenmek istiyorsanız  lütfen surenin tamamını okuyunuz.

Çünkü ?Şüphesiz Allah, göklerin ve yerin gaybını bilir. Allah yaptıklarınızı hakkıyla görendir.?(Hucurat-18)

Tüm Yorumları Göster (0)